To, w jaki sposób jechać po torze wyścigowym – to podstawowa teoria jazdy, którą musisz opanować, zanim będziesz mógł być maksymalnie szybki na torze.
Od punktu hamowania, przez wjazd, wierzchołek (punkt przecięcia) i zjazd, linia wyścigowa ma kluczowe znaczenie dla czasu okrążenia, dlatego każda dobra akademia jazdy sportowej kładzie na to nacisk w pierwszej kolejności. Nawet jeśli jesteś doświadczonym kierowcą torowym, zalecamy doszkalanie się w tym temacie, ponieważ ważne jest zrozumienie zasad jazdy.
Co to jest linia wyścigowa?
Linia wyścigowa to najszybsza linia lub łuk przechodzący przez zakręt na torze wyścigowym. Trajektoria toru wyścigowego zależy od ciężkości zakrętu, długości prostej po nim i rodzaju samochodu, którym się jedzie.
Celem jest zawsze utrzymywanie jak największej prędkości w strefie hamowania, na zakręcie i na następnej prostej. Jest kilka terminów, które usłyszysz, gdy kierowcy opisują tor wyścigowy. To proste, ale ważne jest, aby znać kluczowe terminy. Cztery główne sekcje linii wyścigowej to punkt hamowania, punkt zwrotny, wierzchołek lub punkt przecięcia oraz punkt wyjścia.
Punkt hamowania
Punkt hamowania to pozycja, w której zaczynasz hamować przed zakrętem. Zrozumienie tego terminu jest jednak proste – chodzi o wybranie ostatniego możliwego punktu hamowania, po którym dalsze zwalnianie przy 100% dostępnej przyczepności jest trudniejsze. Na początek musisz wiedzieć, że większość hamowania powinna odbywać się w linii prostej, a końcowe zwolnienie nacisku hamulca wymaga superpłynności, której możesz się nauczyć korzystając ze szkolenia w zakresie jazdy sportowej.
Punkt zwrotny
Następnym etapem w linii wyścigowej jest punkt zwrotny — punkt, w którym skręcasz w zakręt. Ważne jest to, że musisz patrzeć w kierunku tego wierzchołka, dzięki czemu będziesz wiedział, kiedy i jak mocno skręcić w róg – możesz liczyć na to, że będzie to omówione bardziej szczegółowo w ramach szkolenia. Jeśli przegapisz idealny punkt zwrotny, ucierpi na tym Twój czas okrążenia:
• skręcisz za późno, a nie będziesz w stanie pokonać zakrętu z maksymalną prędkością,
• skręcisz za wcześnie, a zmniejszysz prędkość wyjściową.
W następnej kolejności chodzi o osiągnięciu idealnego punktu, w którym znajdujesz się po wewnętrznej stronie narożnika — można go również nazwać punktem szczytowym, albo wierzchołkiem. Krawężnik jest zwykle doskonałą wizualną wskazówką, gdzie znajduje się wierzchołek, gdy skręcasz samochodem w zakręt. Gdy już dotrzesz do tego punktu – nadejdzie czas, aby zacząć ponownie dodawać gazu. Możesz liczyć na to, że w akademii zajmiesz się tym bardziej szczegółowo, aby uzyskać perfekcję w tym zakresie. Finalnie przychodzi czas na punkt zjazdu – punkt, w którym Twój samochód ponownie dociera na zewnątrz toru.
Teraz, gdy masz już za sobą główne terminy, możesz zacząć się rozglądać za akademią jazdy sportowej, która pokaże Ci to wszystko i wiele więcej w praktyce. Nie ma czasu do stracenia, czas na działanie.