W dużych miastach istnieje tendencja do wypierania małych dostawców internetu regionalnych przez dużych. Często odbywa się to poprzez zakup z zachowaniem sprzętu i bazy klientów oraz świadczenie usług pod jedną popularną marką.
Małym i średnim niezależnym dostawcom coraz trudniej jest konkurować, dlatego jest ich coraz mniej. Pojawiła się jednak nowa nisza: wielkoskalowe projekty. Oznacza to, że rozwój rynku dostępu do Internetu wkrótce nabierze nowego tempa, co będzie związane z pojawieniem się nowych dostawców, którzy poprawią jakość usług i uelastycznią politykę cenową ze względu na konkurencję.
Bycie dostawcą internetu nie jest łatwym zadaniem, ale wymaga dużych inwestycji kapitałowych i kilku obowiązkowych aspektów prawnych. W tym artykule omówimy kilka głównych kroków na drodze do założenia takiej firmy, a jeśli chcesz wzorować się na najlepszych w branży, polecamy zajrzeć tutaj: https://fastinternet.pl.
Wybór sposobu połączenia dla abonentów i rodzaju świadczonych usług
Przede wszystkim należy określić sposób podłączenia abonentów do Internetu oraz rodzaje świadczonych usług. Następnie rozsądnie jest wybrać sprzęt i lokal, niezbędne licencje i pozwolenia.
Prawdopodobnie najpopularniejszym dotychczas wśród abonentów punktami dystrybucji jest kanał światłowodowy. Jest droższy niż miedź, ale ma istotne zalety: praktycznie nieograniczona długość, minimalne opóźnienia, straty pakietów, bezpieczeństwo informacji, duża przepustowość, lekki kabel.
Ostatnią milę do abonenta można zorganizować na trzy główne sposoby:
-
Kabel miedziany (Ethernet) od sprzętu dostawcy do abonenta — najpopularniejsza metoda przełączania, tania i łatwa w instalacji.
-
Światłowód od sprzętu dostawcy do abonenta — najbardziej niezawodny, ale i najdroższy sposób. Do połączenia można wykorzystać technologię Ethernet (osobny port optyczny na sprzęcie dostawcy) lub technologię xPON (wielu abonentów na jednym światłowodzie).
-
Wi-Fi-dostęp do abonenta — rozwiązanie, które nie wymaga instalacji przewodów w mieszkaniu abonenta. Jednocześnie nie jest zbyt niezawodne i szybkie.
Kolejnym krokiem jest wybór świadczonych usług. Oprócz samego dostępu do sieci, coraz większą popularnością cieszą się usługi dodatkowe, takie jak telewizja cyfrowa (IPTV), telefonia (VOIP), serwery plików i gier, ochrona przed wirusami i atakami sieciowymi. Zwiększają atrakcyjność operatora dla abonenta, zapewniając jeden punkt dostępu do wszystkich usług rozrywki cyfrowej. Nakładają jednak dodatkową odpowiedzialność za jakość ich świadczenia.
Wyszukiwanie lokalu, projekt sieci, zakup sprzętu i wynajem kanałów przychodzących
Urządzenia dostępowe znajdują się zwykle na strychach lub w piwnicach budynków mieszkalnych. Często wymaga to zgody klienta na korzystanie z części wspólnych oraz koordynacji z firmą zarządzającą budynkiem. Na rdzeń sieciowy i sprzęt serwerowy potrzebne będzie oddzielne pomieszczenie. Powinno być wyposażone w system sygnalizacji pożaru, system bezpieczeństwa, klimatyzację, uziemienie, gwarantowane zasilanie. Najlepiej zorganizować w nim miejsce pracy administratora i zapewnić całodobowy dostęp do rozwiązywania sytuacji awaryjnych. Cena wynajmu uzależniona jest od lokalizacji, należy również uwzględnić koszt remontu i przygotowania lokalu.