Franczyza gastronomiczna to forma organizacji biznesowej obejmująca franczyzodawcę, firmę dostarczającą produkt lub koncepcję usługi oraz franczyzobiorcę, osobę fizyczną lub firmę sprzedającą towary lub usługi na określonym obszarze geograficznym. Franczyzobiorca kupuje pakiet, który zawiera sprawdzony produkt lub usługę, sprawdzone metody działania oraz szkolenie z zarządzania firmą.
Franczyza sushi jest jednym z najszybciej rozwijających się segmentów gospodarki, oferując sposób na posiadanie firmy bez rozpoczynania jej od zera i szybkie rozszerzanie działalności na nowe obszary geograficzne przy ograniczonych inwestycjach kapitałowych. Jeśli jesteś zainteresowany franczyzą, największą liczbę franczyz reprezentują firmy spożywcze – franczyza gastronomiczna zdecydowanie wiedzie prym w tym temacie.
Franczyza oferta – co jeszcze powinieneś o tym wiedzieć?
Umowa franczyzy to umowa, która pozwala franczyzobiorcy na używanie:
-
nazwy firmy,
-
znaku towarowego,
-
logo franczyzodawcy.
Umowa określa również zasady prowadzenia franczyzy, usługi świadczone przez franczyzodawcę oraz warunki finansowe. Franczyzobiorca zgadza się przestrzegać zasad operacyjnych franczyzodawcy poprzez utrzymywanie zapasów na określonych poziomach, zakup standardowego pakietu wyposażenia, utrzymywanie poziomu sprzedaży i usług, udział w promocjach franczyzodawcy oraz utrzymywanie relacji z franczyzodawcą. W zamian franczyzodawca zapewnia użycie sprawdzonej nazwy firmy i symboli, pomoc w znalezieniu lokalizacji, plany budowy, wytyczne i szkolenia, pomoc w zarządzaniu, systemy i procedury zarządzania i księgowości, szkolenia pracowników, hurtowe ceny dostaw oraz pomoc finansową.
Zalety franczyz
Podobnie jak inne formy organizacji biznesowej, franczyza ma kilka wyraźnych zalet. Zwiększona zdolność franczyzodawcy do rozwoju jest pierwszą z nich. Ponieważ franczyzobiorcy finansują własne jednostki, franczyzodawcy mogą rozwijać się bez dokonywania większych inwestycji.
Uznana nazwa, produkt i koncepcja obsługi. Konsumenci wiedzą, że mogą polegać na produktach franczyzowych, takich jak franczyza sushi. W rezultacie ryzyko franczyzobiorcy jest mniejsze, a szansa na sukces zwiększona. Franczyzobiorca zyskuje szeroko znaną i akceptowaną firmę z udokumentowaną historią, a także procedurami operacyjnymi, standardowymi towarami i usługami oraz reklamą krajową.
Niewątpliwie najlepsza franczyza to także szkolenie i pomoc w zarządzaniu. Franczyzodawca zapewnia ustrukturyzowany program szkoleniowy, który zapewnia nowemu franczyzobiorcy szybki kurs dotyczący rozpoczynania i prowadzenia działalności. Kolejnym plusem są ciągłe programy szkoleniowe dla menedżerów i pracowników. Ponadto franczyzobiorcy mają grupę rówieśniczą, która zapewnia wsparcie i wymianę pomysłów.
Pomoc finansowa. Powiązanie z firmą znaną w całym kraju może pomóc franczyzobiorcy w uzyskaniu środków od pożyczkodawcy. Ponadto franczyzodawca zazwyczaj udziela franczyzobiorcy porad dotyczących zarządzania finansami, polecania pożyczkodawców oraz pomocy w przygotowaniu wniosków pożyczkowych