Istnieją dwie główne różnice między automatyczną i ręczną skrzynią biegów. W manualnej skrzyni biegów jest pedał sprzęgła i zmiana biegów, podczas gdy automatyczna skrzynia nie ma żadnego. Automatyczne skrzynie biegów Fiat to bardzo złożone systemy. Zasadniczo skrzynia biegów odpowiada za przeniesienie mocy z silnika na koła napędowe, niezależnie od tego, czy masz napęd na przednie, czy na tylne koła.
Skrzynie biegów umożliwiają silnikowi pracę z kilkoma prędkościami lub biegami, podczas gdy pojazd może poruszać się z dużym zakresem prędkości. W automatycznej skrzyni biegów jest wiele różnych części, w tym: taśmy, sprzęgła, układ hydrauliczny i pompa zębata, ale wszystko zaczyna się od zestawu przekładni planetarnych. Przekładnia planetarna tworzy wszystkie możliwe przełożenia, z których korzysta Twój pojazd. Komplet przekładni planetarnej składa się z trzech części: koła słonecznego, dwóch lub więcej kół planetarnych i jarzma kół planetarnych oraz koła koronowego.
Koło słoneczne znajduje się pośrodku, a każda przekładnia planetarna otacza ją i styka się z nią. Następnie koło koronowe otacza i styka się z każdym z kół planetarnych. Tak więc od środka na zewnątrz jest to koło słoneczne, potem koła planetarne, a na końcu koło koronowe. Każda część może być jedną z trzech rzeczy: wejściową, wyjściową lub stacjonarną. To jaką rolę pełni (wejściowa, wyjściowa, stacjonarna) decyduje o przełożeniu przekładni. W jednym z zestawów przekładni planetarnych koło koronowe ma 72 zęby, a koło słoneczne 30 zębów – więc istnieją tysiące możliwych przełożeń.
Działanie biegów w skrzyni samochodowej
Aby wyjaśnić, w jaki sposób różne zestawy biegów zmienią biegi i prędkości Twojego pojazdu, wyjaśnię, w jaki sposób Twój pojazd wchodzi na pierwszy bieg, trzeci (lub wyższy) bieg i wsteczny. Aby twój pojazd wszedł na pierwszy bieg, koło koronowe będzie wejściem, a koła planetarne będą wyjściem. Koło słoneczne pozostanie nieruchome. To co dzieje się na pierwszym biegu, to koło koronowe zostanie wprawione w ruch, przesuwając koła planetarne wokół nieruchomego koła słonecznego. W tym przypadku wyjście (koła planetarne) będzie poruszać się wolniej niż wejście (koło koronowe), co oznacza, że przełożenie oznacza redukcję.
Inny możliwy scenariusz obejmuje odblokowanie koła słonecznego i zablokowanie pozostałych dwóch części, co oznacza, że są nieruchome. Spowoduje to, że wszystkie trzy części (koło koronowe, koła planetarne i koło słoneczne) będą się poruszać z tą samą prędkością. Oznaczałoby to, że dane wejściowe poruszałyby się z taką samą prędkością, jak dane wyjściowe, a pojazd porusza się na trzecim lub wyższym biegu. Ostatni scenariusz zakłada utrzymywanie przekładni planetarnej w miejscu. Następnie, gdy koło koronowe (wejście) zostanie wprawione w ruch, zmusi koło słoneczne (wyjście) do ruchu w przeciwnym kierunku, co spowoduje włączenie wstecznego biegu pojazdu.
Jeszcze jedną bardzo ważną częścią w automatycznych skrzyniach biegów jest zmiennik momentu obrotowego. Konwerter momentu obrotowego działa jak sprzęgło w pojeździe z manualną skrzynią biegów.